KUALA LUMPUR: Hukum merenjis atau membilas kenderaan dengan air dibaca ruqyah mengandungi ayat al-Quran dan zikir adalah dibenarkan dan diharuskan dalam syarak, jelas Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan itu susulan polemik di media sosial mengenai video tular seorang ulama dari Pattani, Thailand merenjis air ke kereta hingga ada warganet menganggapnya khurafat dan tidak dilakukan Nabi Muhammad SAW serta sahabat.
Tak pasti kenapa tapi ada siapa tahu ke apa function kalau buat macamni? pic.twitter.com/Xs1nziIF4H
— amighul deghaman (@ricxxxkiddo) April 29, 2024
Penyakit ain itu benar
Nabi SAW bersabda: "Penyakit al-Ain itu benar. Jika ada sesuatu yang menjangkaui qadar makan 'ain yang dapat menjangkauinya. Jika diminta kepada kamu untuk mandi (sebagai penyembuhan), maka hendaklah kamu mandi. (HR Muslim).
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menjelaskan bahawa sebahagian ulama menyebutkan penyakit 'ain juga menimpa kepada haiwan dan benda-benda tidak bernyawa seperti pokok, batu, kereta dan seumpamanya.
"Terdapat pelbagai cara untuk melindungi diri daripada penyakit 'ain seperti membaca ruqyah dan doa.
"Ibn Kathir dalam tafsir menyebut sebahagian daripada salaf, apabila mereka melihat sesuatu yang menakjubkan, mereka akan menyebut ما شاء لا قوة إلا بالله," katanya.
Mandi, bilas air untuk lindungi daripada penyakit ain
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengatakan bahawa memandikan atau membilas dengan air adalah satu ikhtiar lain untuk melindungi diri daripada penyakit 'ain.
"Ia berdasarkan sabda Nabi SAW 'jika diminta kepada kamu untuk mandi (bagi penyembuhan), maka hendaklah kamu mandi'.
"Hal ini juga diharuskan dengan cara merenjis-renjis air kepada perkara tidak bernyawa seperti rumah dan sebagainya," katanya.
Merujuk kepada petikan daripada kitab Mausu'ah Syar'iyyah fi Ilm al-Ruqa, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengatakan perbuatan membaca ayat Al-Quran, zikir dan ta'awwudz kemudian merenjis pada sesuatu tempat atau barang adalah dibenarkan oleh syarak dan bukan khurafat.
"Selain itu juga, sesuatu perkara yang tidak dilakukan Nabi SAW dan sahabat tidak semestinya perkara itu diharamkan oleh syarak.
"Terdapat banyak perkara yang harus dilakukan sekalipun Nabi SAW dan sahabat tidak melakukannya," katanya.
Menurutnya, perbahasan ini disebut sebagai al-tark iaitu sesuatu yang ditinggalkan oleh Nabi SAW sama ada dengan tujuan tertentu atau tidak.
"Sesetengah golongan sengaja menimbulkan kekeliruan dengan menjadikannya hujah jika sesuatu itu baik sudah tentu Nabi SAW dan sahabat terlebih dahulu akan melakukannya sedangkan perkara itu tidak benar.
"Berkaitan hal ini, Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari menyebutkan dalam kitabnya Husn al-Tafahhum wa al-Dark li Mas'alat al-Tark," katanya.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dalam petikan, berkata banyak perkara yang ditinggalkan Rasulullah SAW dan tidak menjadi haram atas pelbagai sebab seperti hukum memakan dhab.
"Nabi SAW pernah meninggalkan perbuatan memakan dhab walaupun dipelawa sahabat kerana ia bukan adat Baginda SAW.
"Bagaimanapun, baginda SAW tidak mengharamkan sahabat daripada memakannya," katanya.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menegaskan bahawa perbuatan merenjis atau membilas kenderaan yang dibaca zikir dan doa ruqyah bukan satu perkara khurafat.
"Ia adalah satu cara yang dibenarkan oleh syarak kerana tiada dalil melarangnya," katanya.
Kredit: Berita Harian
0 Comments