Sekadar gambar hiasan |
Islam datang bukan untuk memberi kebebasan beristeri lebih daripada seorang, malah untuk membataskan bilangannya. Pernah dengar kan seorang penguasa, raja atau lelaki kaya memiki isteri berpuluh-puluh malahan ada yang mencecah ratusan?
Poligami juga bukan untuk membiarkan hendak memenuhi hawa nafsu lelaki semata, malah poligami meletakkan keadilan sebagai syarat perkahwinan lebih daripada satu. Jika tidak, maka kebenaran yang diberikan itu akan tertahan. Tetapi adakah berdosa jika isteri melarang suami untuk berpoligami?
Jawapan daripada Mufti Wilayah Persekutuan:
Tidak berdosa hukum ke atas seorang isteri untuk melarang
suaminya untuk berpoligami apabila terdapat keperluan untuk membantahnya. Hanya
saja perkara yang dilarang oleh Hukum Syarak adalah mengharamkan apa yang
Allah Taala telah halalkan dan menghalang suami daripada berkahwin lain dengan
tindak-tanduk yang tidak mematuhi Syarak seperti mengugut mencederakan diri
sendiri atau orang lain.
Adapun jika melarang dengan menjustifikasikan dengan
perkara-perkara yang disyariatkan maka adalah dibenarkan dan dianjurkan.
Misalnya, jika berpoligami akan menyebabkan kezaliman pada nafkah dan qismah
(pembahagian hari antara isteri) isteri-isteri, atau nafkah anak-anak dan ibu
bapa, maka perbuatan melarang serta menghalang itu adalah adalah suatu nasihat
yang terpuji dalam agama.
Ini termasuklah untuk mencegah daripada menyakiti hati isteri
dan mengakibatkan gangguan berlebihan apabila isteri itu ditimpa penyakit
cemburu. Ini berdalilkan sebuah hadis daripada al-Miswar bin Makhramah RA
bahawa Rasulullah ﷺ berkhutbah di atas minbar:
إِنَّ بَنِي هِشَامِ بْنِ المُغِيرَةِ اسْتَأْذَنُوا فِي أَنْ يُنْكِحُوا
ابْنَتَهُمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَلاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ آذَنُ، ثُمَّ لاَ
آذَنُ، إِلَّا أَنْ يُرِيدَ ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَنْ يُطَلِّقَ ابْنَتِي وَيَنْكِحَ
ابْنَتَهُمْ، فَإِنَّمَا هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي، يُرِيبُنِي مَا أَرَابَهَا، وَيُؤْذِينِي
مَا آذَاهَا
Maksudnya: “Sesungguhnya Bani Hisyam bin al-Mughirah meminta
izin kepadaku agar aku menikahkan anak wanita mereka dengan Ali bin Abu Thalib,
namun aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka,
aku tidak mengizinkan kepada mereka! Kecuali jika Ali bin Abu Tolib menceraikan
anakku lalu menikahi anak wanita mereka. Sesungguhnya anakku (Fatimah) adalah
bahagian dariku, aku merasa senang dengan apa sagaja yang menyenangkannya dan
aku merasa sakit atas semua yang menyakitinya."
Riwayat al-Bukhari (5320) dan Muslim (2449)
Berkata Imam Ibn Hajar al-Asqalani: “Dan sebab padanya
(larangan ke atas Ali untuk berpoligami semasa pernikahan dengan Fatimah)
seperti mana yang telah disebut dahulunya dalam (bab) manaqib (Fatimah) bahawa
beliau telah ditimpa (ujian) kehilangan ibunya (Khadijah) kemudian
saudari-saudari perempuannya, seorang demi seorang, sehingga tiada siapa yang
tinggal untuk beliau mengadukan isu-isu kerahsiaan (rumah tangga) supaya
melegakan perasaan akibat cemburu.”
Ibn Hajar juga membawa riwayat al-Zuhri yang menyebut sabda
Rasulullah ﷺ:
وَأَنَا أَتَخَوَّفُ أَنْ تُفْتَنَ فِي دِينِهَا يَعْنِي أَنَّهَا
لَا تَصْبِرُ عَلَى الْغَيْرَةِ فَيَقَعُ مِنْهَا فِي حَقِّ زَوْجِهَا فِي حَالِ الْغَضَبِ
مَا لَا يَلِيقُ بِحَالِهَا فِي الدِّينِ
Maksudnya: “Dan aku risau bahawa agamanya (yakni Fatimah)
akan ditimpa ujian fitnah,” yakni Fatimah menjadi tidak sabar kerana cemburu
lalu berlaku sesuatu yang tidak layak pada darjat beliau pada agama daripada
beliau semasa marah.”
Rujuk Fath al-Bari (9/329)
Jika kita melihat daripada sudut fiqh, ternyata poligami pada
hukum asalnya adalah diharuskan sahaja. Namun begitu dalam beberapa hal yang
mendatang, hukumnya boleh berubah kepada tiga (Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh
al-Syafie, 4/25-26;
Disunatkan: Ini sekiranya lelaki itu mempunyai keperluan
untuk berkahwin lain jika beristeri satu tidak dapat menjadikan dirinya afif
(menjaga syahwatnya daripada zina dan maksiat), atau isteri itu sakit, atau
mandul tidak dapat mengandung, sedangkan suami itu inginkan anak, dalam keadaan
suami itu memiliki keyakinan untuk berlaku adil antara isteri-isterinya. Ini
kerana terdapat keperluan yang diraikan Syarak seperti meramaikan anak, dan
inilah yang menjadi pedoman ramai Sahabat Rasulullah ﷺ, Para Tabi’ie dan
generasi selepas mereka.
Dimakruhkan: Jika semata-mata untuk berlazat-lazat dan
berhibur, atau syak terhadap kemampuannya untuk berlaku adil antara
isteri-isteri. Ini kerana tidak ada keperluan untuknya. Juga kerana terdapat
kemungkinan berlakunya mudarat ke atas isteri-isteri kerana tidak mampu berlaku
adil. Berkata Imam al-Khatib al-Syirbini: “Dan disunatkan untuk tidak menambah
isteri lebih satu tanpa ada keperluan yang zahir.“ Rujuk Mughni al-Muhtaj
(3/127).
Diharamkan: Jika diyakini bahawa lelaki tidak mampu berlaku
adil lantaran kelemahannya, atau kerana hilangnya kepercayaan terhadap dirinya
daripada bertindak bias dan pilih kasih, atau kerana keadaannya yang fakir. Ini
kerana poligami itu akan mengakibatkan mudarat kepada orang lain. Daripada Ibn
Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ
Maksudnya: “Tidak boleh mendatangkan mudarat dan membalas
mudarat dengan mudarat yang lain.”
Riwayat Malik (31) dalam al-Muwatto’
Ini sesuai dengan firman Allah ﷻ:
فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ
أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُو
Maksudnya: “Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku
adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja,
atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu
adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”
(Surah al-Nisa’: 3)
Maksud “keadilan” yang dijadikan kriteria di atas ini adalah
tanggungjawab ke atas lelaki dalam keadilan dan sama rata dalam pemberian
nafkah, tempat tinggal, kehidupan bersama yang berkualiti, dan menunaikan
hak-hak isteri. Manakala soal hati dan perasaan adalah perkara yang relatif dan
sukar dikawal. Oleh itu, perbezaan dalam hal emosi tidak membawa kepada dosa,
sekiranya dijaga aspek zahir dan tidak membawa kepada kezaliman dan
penganiayaan. Ini yang dimaksudkan dalam firman Allah ﷻ:
وَلَن تَسْتَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ
ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِن تُصْلِحُوا
وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا
Maksudnya: “Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara
isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya);
oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri
yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang
tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang
itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya
Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Surah al-Nisa’: 129)
Oleh sebab itu, Rasulullah ﷺ sendiri adalah seorang yang
paling adil terhadap isteri-isteri baginda pada memberi mereka pembahagian hari
dan muamalat yang baik, namun baginda lebih menyayangi Aisyah R.Anha. Baginda
berdoa:
اللَّهُمَّ هَذَا قَسْمِي فِيمَا أَمْلِكُ، فَلَا تَلُمْنِي فِيمَا
تَمْلِكُ وَلَا أَمْلِكُ
Maksudnya: "Ya Allah, inilah pembagianku yang aku mampu,
maka janganlah Engkau cela aku pada sesuatu yang Engkau mampu dan tidak aku
mampu."
Riwayat Abu Daud (1822). Beliau berkata; “yaitu hati.”
Kembali kepada perbincangan asal, apabila hukum berpoligami itu sendiri boleh jadi mubah, sunat dan haram, maka tidak menjadi kesalahan bagi isteri untuk mempertikaikan keputusan suaminya untuk berpoligami dengan melarangnya atas sebab keperluan. Justeru, ia bukan sahaja masuk dalam bab nasihat yang baik antara Muslim, tetapi juga adalah sebahagian perlaksanaan konsep Syura yang dituntut oleh Syarak.
Ini kerana seorang wanita apabila mengetahui suaminya ingin memadukannya, perlu memastikan hak-hak dirinya seperti nafkah yang telah ditentukan mengikut uruf dan persetujuan bersama, tidak dilanggar atau ditindas apabila berlakunya poligami. Dalam erti kata lain, seorang isteri ada hak menyuara pendapat yang berbeza dalam sesi syura bersama suami untuk berkahwin lain.
Semoga penjelasan ini memberikan kefahaman yang baik kepada
kita semua.
0 Comments